Ondanks dat enkele diëten walnoten van het menu schrappen, is dit alles behalve noodzakelijk. De bekende noot zit bomvol goede voedingsstoffen. Zo vind je vezels, omega-3-vetten, magnesium, vitamine E, eiwitten en een tal van andere zouten en vitamines terug in walnoten.

Omega-3-vetten

Een van de voedingstoffen die in overvloed terug te vinden is in walnoten zijn de omaga-3-vetten. Omega-3-vetten zijn meervoudig onverzadigde vetten en is een essentieel vetzuur. Dit betekent dat je lichaam Omega-3-vetten niet zelf aan kan maken, maar via voedsel binnen moet krijgen. Daarnaast is uit verscheidene onderzoeken gebleken dat Omega-3-vetten de kans op hart- en vaatziekten verkleind.

Walnoten als vleesvervanger

Nu er steeds meer mensen voor een leven zonder vlees kiezen, wordt de vraag naar natuurlijke producten met dezelfde essentiële voedingsstoffen (bijvoorbeeld eiwitten) als vlees steeds groter. Een van deze producten zijn walnoten. Net als vlees bevatten walnoten veel eiwitten, 14,4 gram per 100 gram walnoten zelfs. Je lichaam breekt de eiwitten die je binnenkrijgt af tot aminozuren, waarvan vervolgens spiercellen gemaakt en organen onderhouden worden. Naast eiwitten bevatten walnoten ook vitamine B1. Deze vitamine, die in grote hoeveelheden in dierlijke producten voorkomt, is onmisbaar voor de energievoorziening van het menselijk lichaam. Een tekort aan vitamine B1 kan psychische problemen als depressie, concentratieproblemen en geheugenverlies veroorzaken. Daarnaast kan het ook lichamelijke klachten als gevoelloosheid in je benen veroorzaken. Het is dan ook belangrijk om de juiste hoeveelheid vitamine B1 binnen te krijgen.

Goed voor de hersenen

Naast omega-3-vetten en eiwitten bevatten walnoten ook allerhande mineralen, zoals koper, zink en magnesium. Vooral deze laatste speelt een belangrijke rol in ons lichaam. Magnesium heeft verschillende rollen in ons lichaam. Zo zorgt het ervoor dat onze zenuwen signalen snel door ons lichaam kunnen versturen, regelt magnesium de concentratie van verscheidene voedingsstoffen in ons lichaam en bevordert het ons geheugen. Al met een belangrijk mineraal dus.

Vitamine E als beschermer van ons lichaam

Een van de vitamines in walnoten is vitamine E. Vitamine E bevindt zich het meeste in vetachtige stoffen zoals zonnebloemolie, margarine en noten zoals bijvoorbeeld walnoten. In je lichaam heeft vitamine E de rol als antioxidant. Dit betekent dat het de cellen, bloedbaan en weefsels in jouw lichaam beschermt tegen ziekmakende stoffen.