Door de jaren heen zijn noten steeds populairder geworden onder het grote publiek. Niet alleen zijn noten hartstikke lekker, ook zijn ze zeer goed voor de gezondheid. Door de grote hoeveelheden ijzer, vitamine E en vitamine B kan een handje noten per dag hart- en vaatziekten voorkomen. Daarnaast zijn het uitstekende vleesvervangers voor het vegetarische deel van de bevolking.

Voor iedereen

Wereldwijd bestaan er meer dan honderd verschillende soorten noten, waarvan er vaak een handjevol soorten in de reguliere supermarkt liggen. De populairste soort noot is de amandel, al zijn cashewnoten, walnoten, pistachenoten ne hazelnoten ook landelijk bekend. Naast de grote verscheidenheid aan soorten noten zijn er ook een aantal manieren waarop noten bereid kunnen zijn. Zo kunnen ze (on)gebrand, (on)gezouten, geroosterd en een combinatie van eerder genoemde bereidingswijzen zijn. Hierbij betekent gebrand dat de noten in olie gefrituurd zijn, geroosterd dat de noten in droge lucht (zonder olie) geroosterd zijn en gezouten dat de noten met een beetje zout gemengd zijn om zo meer smaak toe te voegen.

Goed voor de gezondheid

Noten zijn gezond. Ze bevatten vitamines zoals vitamine E en vitamine B1, mineralen als ijzer, magnesium en zink en zitten vol met gezonde meervoudige onverzadigde vetten. Al deze voedingsstoffen hebben vanzelfsprekend hun eigen taak in jouw lichaam. Zo is vitamine E een antioxidant (de beschermer van jouw cellen), bevorderd magnesium je brein, is ijzer benodigd voor de aanmaak van hemoglobine (wat zuurstof en koolstofdioxide door je lichaam vervoert) en gaan de makkelijk verteerbare meervoudige onverzadigde vetten hart- en vaatziekten tegen.