Pistache noten zijn dé noten voor wanneer je wilt afvallen. Niet alleen bevatten ze in vergelijking tot andere noten een laag caloriegehalte, ook krijg je met 100 gram pistache noten al meer dan de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B1 binnen en zelfs 80% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B6.

Laag caloriegehalte

Per 100 gram onbewerkte noten bevatten pistache noten slechts 603 calorieën. Dit is laag als je het vergelijkt met andere noten zoals paranoten (679 calorieën) of walnoten (675 calorieën). Als je per dag een handje pistachenoten zou eten (circa 20 stuks) zou dit slechts 100 calorieën zijn. Hierbij moet echter wel rekening gehouden worden met de manier waarop de pistachenoten bewerkt zijn. Wanneer de noten gebrand zijn (gefrituurd in olie) en/of gezouten zal dit het caloriegehalte omhoog brengen. Houdt hier dus rekening mee wanneer je pistachenoten aanschaft.

Het belang van vitamine B6

Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. Bij het verteren breken enzymen eiwitten die je met je voeding binnenkrijgt af tot aminozuren. Vervolgens bouwt de lever met behulp van vitamine B6 aminozuren weer op, in een andere of dezelfde vorm, tot actieve moleculen. In 100 gram pistache noten zitten ongeveer 80% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine B6. Met een handjevol pistachenoten krijg je dus ongeveer 16% van de ADH binnen. Dit lijkt wellicht weinig, maar via andere voeding krijg je vaak al zo’n 75% van de ADH binnen. Met de toevoeging van een handje pistache noten aan je dagelijkse dieet kom je dus ongeveer op de ADH van vitamine B6 uit.

IJzersterk

In pistachenoten zit een ruim scala aan mineralen, waaronder het mineraal ijzer. IJzer is een mineraal dat zorgt voor de vorming van hemoglobine. Hemoglobine, beter bekend als rode bloedcellen, vervoeren zuurstof en koolstofdioxide door het bloed en dragen op deze wijze ook bij aan de gaswisseling in je lichaam. Bij een ijzertekort kan je lichaam niet genoeg hemoglobine aanmaken, waardoor er niet genoeg zuurstof naar onder andere je spiercellen gebracht kunnen worden. Symptomen van een ijzertekort zijn dan ook vermoeidheid, een bleke huid en snel buiten adem zijn. Pistache noten zijn een natuurlijke bron van ijzer. Met elke 100 gram die je van de groene nootje eet, krijg je ongeveer de helft van de ADH binnen. Kortom, met een dagelijkse portie pistache noten wordt je ijzersterk!