Gezonde noten

Door de jaren heen zijn noten steeds populairder geworden onder het grote publiek. Niet alleen zijn noten hartstikke lekker, ook zijn ze zeer goed voor de gezondheid. Door de grote ijzer, vitamine E en vitamine B kan een handje noten per dag hart- en vaatziekten voorkomen. Bovendien zijn het uitstekende vleesvervangers voor het vegetarische deel van de bevolking.

Voor iedereen

Wereldwijd bestaan ​​er meer dan honderd verschillende soorten noten, waarvan er vaak een handjevol soorten in de reguliere supermarkt liggen. De populaire soort noot is de amandel, al zijn cashewnoten, walnoten, pistachenoten ne hazelnoten ook landelijk bekend. Naast de grote verscheidenheid aan soorten noten zijn er ook een aantal werkende noten noten bereid kunnen zijn. Zo kunnen ze (on) gebrand, (on) gezouten, geroosterd en een combinatie van eerder genoemde bereidingswijzen zijn. Betekenis betekent gebrand dat de noten in olie gefrituurd zijn, geroosterd dat de noten in droge lucht (zonder olie) geroosterd zijn en gezouten dat de noten met een beetje zout gemengd zijn om zo meer smaak toe te voegen.

Goed voor de gezondheid

Noten zijn gezond. Ze bevatten vitamines zoals vitamine E en vitamine B1, mineralen als ijzer, magnesium en zink en zitten vol met gezonde meervoudige onverzadigde vetten. Al deze voedingsstoffen hebben vanzelfsprekend hun eigen taak in jouw lichaam. Zo is vitamine E een antioxidant (de beschermer van jouw cellen), gecreëerdd magnesium je brein, is ijzer benodigd voor de aanmaak van hemoglobine (wat zuurstof en koolstofdioxide door je lichaam vervoert) en gaan de gemakkelijke vertekening meervoudige onverzadigde vetten hart- en vaatziekten tegen .