Gezonde Paranoten

Paranoten, van paranoot, is echt een superfood. De noot, die belangrijke in Zuid-Amerika geteeld wordt, zit boordevol belangrijke voedingstoffen. Bovendien heb je slechts een
paranoten per dag nodig de ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) te behalen. Paranoten zijn dus niet alleen goed voor je lichaam, maar ook goed voor je portemonnee.

Selenium boost

Selenium, in de volksmond ook wel seleen genoemd, is een mineraal waarvan je lichaam slechts een kleine hoeveelheid nodig heeft. Selenium is voornamelijk in je lever werkachtig, waar het zware metalen die via voeding je lichaam in komen uit het bloed filtert. Daarnaast is selenium ook een antioxidant; dit betekent dat het cellen en rode bloedlichaampjes beschermt. Paranoten gegeven per 100 gram 1917 microgram selenium. Dit is maar liefst 3500 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Om te voorkomen dat je te veel selenium binnenkrijgt, heb je dus slechts enkele paranoten per dag nodig. 5 á 6 zijn al voldoende.

antioxidanten

Naast de al eerder genoemde antioxidant selenium, bevatten paranoten ook vitamine E. Vitamine E beschermt cellen, celwanden, weefsel en organen tegen beschadiging. Het is te vinden in vetachtige stoffen als margarine, zonnebloemolie en noten. Ook bevindt vitamine E zich in kleinere mate in graanproducten, groente en fruit. De ADH voor vitamine E ligt afhankelijk van het geslacht van het persoon tussen de 8 en 10 mg per dag. Paranoten bevatten ongeveer 60% van dit ADH.

Magnesium

Naast de grote hoeveelheid selenium en vitamine E, bevat paranoten ook een hoog percentage magnesium. Magnesium heeft verschillende belangrijke rollen in jouw lichaam. Zo gemaakt door de overdracht van signalen door je zenuwbanen. Bovendien is magnesium belangrijk voor het oefenen en herstellen van je spieren na een inspanning en zorgt het voor de energieproductie in onder andere je spiercellen. Bovendien heeft magnesium een ​​belangrijke rol in de vorming van je botten en enzymatische activiteit in je lichaam. Paranoten gegeven ongeveer 376 mg magnesium per 100 gram. De ADH van magnesium ligt (afhankelijk van het persoon) tussen de 300 en 350 mg per dag. Met enkele noten per dag (om een ​​te hoog percentage selenium te voorkomen) krijg je dus al bijna de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium binnen.