Door het grote aantal soorten noten, is het lastig om te kiezen welke noten je wilt kopen. Niet alleen liggen de prijzen vaak relatief dicht bij elkaar, ook zijn er geen noten die daadwerkelijk ongezond zijn. Veel noten bevatten een hoog gehalte onverzadigde vetten, vitamines uit het B scala en antioxidanten. Om je toch een beetje wegwijs te kunnen maken, wordt hier een kort overzicht gegeven van een aantal noten en hoe gezond deze zijn.

Walnoten

Walnoten zijn wereldwijd bekend, niet te prijzig en super gezond! Het is dan ook niet voor niets dat deze noten zijn populair zijn. Door de grote hoeveelheid vitamine E (om je lichaam te beschermen), omega-3-vetten (gezonde vetten die hart- en vaatziekten kunnen voorkomen) en magnesium (spierherstel, geheugen en metabolisme)in walnoten is het een veelzijdig nootje dat ook nog eens als vleesvervanger kan dienen.

Macadamia noten

Deze van oorsprong Australische noot bevat de meeste onverzadigde vetten van alle noten. Daarnaast bevatten Macadamia noten een hoog gehalte vitamine B1, waardoor ook deze noot prima als vleesvervanger kan dienen. Naast de onverzadigde vetten en vitamine B1, bevatten Macadamia noten ook veel mineralen. Zo zit er magnesium (voor je spieren en hersenen) en calcium (voor sterke botten en tanden) in.

Pistache noten

Net zoals de meeste noten bevatten pistache noten veel onverzadigde vetten, vitamine B1 en mineralen als magnesium en calcium. In tegenstelling tot enkele andere noten, heeft de pistache noot een laag caloriegehalte. Oftewel, de pistache noot is meer dan geschikt om op gezonde wijze wat kilo’s af te vallen. Daarnaast bevat de pistachenoot een hoger gehalte B6 dan andere noten. Deze vitamine gebruikt je lichaam om het immuunsysteem te verbeteren. Door pistache noten te eten loop je dus een kleiner risico om ziek te worden.

Paranoten

Van alle noten heeft de paranoot, ook wel de Brazil nut genoemd, het hoogste selenium gehalte. Selenium is een antioxidant en filtert zware metalen die je met je voeding binnen hebt gekregen uit je bloed. Doordat een paranoot maar liefst 3500 keer zoveel selenium bevat dan de ADH, heb je er slechts enkele noten per dag van nodig. Naast Selenium bevatten paranoten ook veel magnesium en vitamine E.